تاریخچه مدارس در ایران

گردآوری اطلاعات توسط:

حدیثه شیخی

طراحی سایت توسط:

آیدا الله وردی

تاریخ انتشار این مقاله

1403/9/30

مدت خواندن این مقاله

5 دقیقه

اولین مدارس ایران چگونه بودند؟

آموزش‌ در سده‌های ۱۲ و ۱۳ ه. ق در مکتب‌خانه‌ها و مدارس دینی ایران در حدی بود که افراد خواندن و نوشتن و حداکثر احکام دینی را بیاموزند. از میان افرادی که این مرحله را پشت سر می‌گذاشتند، تعداد معدودی که توانایی مالی و علاقه به فراگیری علوم بیشتر را داشتند برای علم‌آموزی به شهرهای بزرگ و مذهبی که دارای مدارس علوم دینی معتبر بودند می‌رفتند.

اولین مدارس نوین در ایران از دوران محمدشاه قاجار شکل گرفتند. اولین مدرسه را کشیشی آمریکایی به‌نام پرکینز در ارومیه در سال ۱۲۵۴ ه. ق ساخت که در آن علاوه بر برخی دانش‌های جدید، قالی‌باقی و آهنگری نیز به کودکان تعلیم داده می‌شد و دومین مدرسه را اوژن بوره(کشیش فرانسوی) در سال ۱۲۵۵ در تبریز بنا کرد

این‌ها همه جدا از تلاش‌های میرزا حسن رشدیه از بنیانگذاران مدارس نوین برای ایجاد مدرسه در شهرهای تبریز، مشهد و تهران است که شاید چون ایرانی بود، با سرزنش‌ها و آزار هموطنان مواجه شد

مدارس در دوران باستان

تاریخ آموزش در ایران به زمان‌های بسیار دور بازمی‌گردد. اولین مدارس در ایران، به‌طور غیررسمی در دوران تمدن‌های باستانی شکل گرفتند.
در این دوره‌ها، آموزش عمدتاً به دست پدران خانواده و روحانیون صورت می‌گرفت. کودکان در این سیستم، آموزه‌های دینی، فلسفه و مهارت‌های روزمره زندگی را فرا می‌گرفتند.
مدارس اولیه بیشتر به آموزش دروس مذهبی، نوشتن و ریاضیات پایه متمرکز بودند.

در دوران پادشاهی‌های هخامنشی و اشکانیان، اولین نهادهای رسمی آموزشی به وجود آمدند.
این مدارس به خصوص برای تربیت نخبگان و کارمندان دولتی و روحانیون کاربرد داشتند.
در این زمان، مکاتب آموزشی به دو دسته دولتی و مذهبی تقسیم می‌شدند. آموزش‌های نظامی و اداری نیز جزو این آموزش‌ها بودند.

مدارس در دوران ساسانیان

در دوران ساسانیان، نظام آموزشی ایران به‌شدت پیشرفت کرد.
مدرسه گندی‌شاپور، یکی از مهم‌ترین مراکز علمی جهان در این دوره بود که در جنوب ایران واقع شده بود.
این دانشگاه قدیمی به عنوان یک مرکز علمی، پزشکی و دینی فعالیت می‌کرد و دانشمندان بسیاری از کشورهای مختلف به آن مراجعه می‌کردند.
مدرسه گندی‌شاپور به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین نهادهای آموزشی زمان خود شناخته می‌شد و همواره دانشجویانی از سراسر جهان به این مدرسه جذب می‌شدند.

از جمله دستاوردهای بزرگ این دوران، ترجمه متون علمی یونانی و هندی به زبان پهلوی بود
که تأثیر بسزایی بر پیشرفت علوم مختلف در ایران داشت. این ترجمه‌ها، زمینه‌ساز انتقال علوم به دوره‌های بعدی و حتی به تمدن اسلامی شدند.

مدارس در دوران اسلامی

با ورود اسلام به ایران، تحول عظیمی در نظام آموزشی کشور رخ داد. مساجد به عنوان اولین مراکز آموزشی اسلامی در ایران فعالیت خود را آغاز کردند.
در این دوره، آموزش‌های مذهبی نقش برجسته‌ای در ساختار آموزشی داشت. مدارس اسلامی در کنار مساجد شکل گرفتند و دانش‌آموزان در آن‌ها به تحصیل علوم دینی و اسلامی می‌پرداختند.

از مهم‌ترین مدارس این دوره می‌توان به مدرسه نظامیه اشاره کرد که به همت خواجه نظام‌الملک تأسیس شد.
مدارس نظامیه در شهرهای بزرگ ایران مانند نیشابور، بغداد و اصفهان تأسیس شدند و به تربیت دانشمندان و علما در حوزه‌های مختلف پرداختند.
این مدارس برای اولین بار سیستم منظم آموزشی با برنامه‌های درسی مشخص و اساتید مجرب را پایه‌گذاری کردند.

مدارس در دوران صفویه

در دوران صفویه، آموزش و پرورش بیشتر تحت تاثیر مذهب تشیع قرار گرفت. حوزه‌های علمیه در این دوران رونق گرفتند و تعلیمات دینی به بخش مهمی از نظام آموزشی تبدیل شد.
مدارس دینی صفویه به‌عنوان مراکز علمی و مذهبی شناخته می‌شدند و علمای برجسته‌ای از این مدارس برخاستند. در این دوران، تحصیلات دینی به صورت تخصصی‌تر و علمی‌تر پیگیری می‌شد.

علاوه بر تحصیلات دینی، در این دوره هنر و معماری اسلامی نیز به عنوان بخشی از آموزش‌های مدارس دینی جایگاه ویژه‌ای داشت.
مدارس به‌عنوان مراکز هنری و فرهنگی نیز شناخته می‌شدند و دانش‌آموزان در کنار علوم دینی به یادگیری هنرهای مختلف از جمله خطاطی و معماری مشغول می‌شدند.

مدارس در دوران قاجار

در دوره قاجار، تأسیس مدارس نوین به تأثیر از نظام آموزشی غربی آغاز شد. اولین تلاش‌ها برای نوسازی سیستم آموزشی در ایران توسط امیرکبیر با تأسیس دارالفنون صورت گرفت.
دارالفنون، به‌عنوان نخستین نهاد آموزشی مدرن ایران شناخته می‌شود که با الگوگیری از نظام آموزشی اروپایی، به تعلیم علوم جدید مانند پزشکی، مهندسی و زبان‌های خارجی پرداخت.

دارالفنون همچنین محلی برای پرورش نخبگان سیاسی و اداری کشور شد و در تربیت نسل‌های بعدی تأثیر بسزایی داشت.
مدرسه رشدیه نیز یکی دیگر از دستاوردهای این دوران بود که به همت میرزا حسن رشدیه تأسیس شد.
این مدرسه با الگوبرداری از سیستم آموزشی فرانسه به آموزش کودکان در سطح ابتدایی می‌پرداخت و پایه‌گذار نظام آموزشی مدرن در ایران شد.

مدارس در دوران پهلوی

در دوران پهلوی، نظام آموزشی ایران با اصلاحات گسترده مواجه شد.
دولت پهلوی با توجه به نیازهای توسعه‌ای کشور، سیستم آموزشی جدیدی را پایه‌گذاری کرد که تأکید بر علوم جدید، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و دسترسی گسترده‌تر به آموزش برای عموم مردم داشت.

تأسیس مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در سراسر کشور و همچنین تأسیس دانشگاه‌های متعدد مانند دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز،
از جمله مهم‌ترین تحولات آموزشی در این دوره بود. این نظام آموزشی جدید تلاش می‌کرد تا نیازهای آموزشی جامعه در حال صنعتی شدن ایران را برآورده کند.

تاریخچه مدارس در ایران و تحولات نظام آموزشی پس از انقلاب اسلامی

پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، نظام آموزشی ایران با تغییرات اساسی مواجه شد.
اسلامی‌سازی مدارس و دانشگاه‌ها یکی از اهداف مهم نظام جدید بود و کتاب‌های درسی و محتوای آموزشی متناسب با ارزش‌های اسلامی و انقلابی تغییر یافت.
در این دوره، تأکید بر آموزش دینی و تقویت هویت اسلامی دانش‌آموزان و دانشجویان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

همچنین، سیستم آموزش عمومی توسعه یافت و تلاش شد تا آموزش به تمام مناطق کشور از جمله روستاها و مناطق محروم گسترش یابد.
تأسیس مدارس نمونه دولتی و مدارس استعدادهای درخشان به منظور تربیت نخبگان علمی و ارتقاء سطح آموزشی دانش‌آموزان برتر کشور از دیگر دستاوردهای این دوره است.

سخن پایانی

در دوران معاصر، نظام آموزشی ایران با چالش‌های متعددی مواجه است. تراکم جمعیت دانش‌آموزی، کمبود امکانات آموزشی در مناطق محروم و نظام آموزشی متمرکز از جمله این چالش‌هاست.
تلاش برای ارتقاء کیفیت آموزشی و استفاده از فناوری‌های جدید در مدارس از جمله نیازهای ضروری است که برای توسعه آموزش و پرورش کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین، در دهه‌های اخیر، استفاده از تکنولوژی در آموزش از طریق مدارس هوشمند و آموزش مجازی رشد کرده است.
این روند به ویژه در دوران همه‌گیری کرونا شتاب بیشتری گرفت و بسیاری از مدارس به استفاده از سیستم‌های آموزشی آنلاین روی آوردند.

در نهایت، آینده نظام آموزشی ایران نیازمند توجه به نیازهای متغیر جامعه و نوسازی زیرساخت‌های آموزشی است تا بتواند پاسخگوی نسل‌های آینده باشد.

برگرفته از : سایت های فرهنگ و ویکی پدیا

زمان برگزاری کنکور سراسری (اردیبهشت ماه) :

زمان برگزاری امتحانات نهایی :

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
امتحانات نهایی شروع می شود!
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
امتحانات نهایی شروع می شود!

آیا این مطالب را دوست داشتید؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Telegram
WhatsApp
Email
Facebook

  https://setareh393178.ir/?page_id=3124 

لینک کوتاه شده این مقاله

تیم تولید محتوای "پرتو دانش"

ما هادی شما دانش آموزان هستیم و سعی داریم مسیر موفقیت دانش آموزان را هموار بسازیم.هم اکنون با ایجاد بستری مناسب سعی کردیم منبعی جامع از هر آن چه یک داوطلب کنکوری باید بداند را فراهم کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x